Nordvestjysk Fjordkultur's både

Lille Skagen

Vedligeholdelse 2019 - 2020:

  • Forårsklargøring
  • Renovering af motor

Tovholder:

Mogens L Pedersen

Mobil: 23391138

Båden's data:

Bådtype:      Damjolle

Længde:      6,85 m ~ 21,4 fod

Bredde:        2,25 m ~ 7,0 fod

Dybgang:    . . .  m

Maskine:     SKAGEN, Glødehoved, år 1962, 7-8 HK.

Vægt:           . . .  kg

Årgang:        1942

Bygget hos:  Poul Petersen's Bådebyggeri, Skive

Ejer:               Siden 2019: Nordvestjysk Fjordkultur, siden 2019

Lidt historie om “LILLE SKAGEN” - en damjolle

Vorde, august 2001

Jollen er bygget i Skive på Poul Petersen's bådebyggeri i 1942. Den blev bygget til Jens Vigen i Kvols som, sammen med en partner, drev fiskeri fra jollen til omkring 1972. Cristian Vigen overtog jollen og udskiftede bordgange og dam, samt huggede stævnene ind, og der blev monteret indvendig ror. Herefter blev jollen solgt til en i Sundsøre, som igen solgte den videre til Roslev.

I 1987 købte Søren Jensen, Hjarbæk, jollen af blomsterhandlerens mand i Roslev. Den var på det tidspunkt i meget dårlig stand. Bl.a. var det øverste bord skåret ned, så det stod i en V-lignende form. Til jollen hørte den orginale motor, en "SKAGEN 7-8 hk", med faste hovedlejer, og åben kobling. Motoren var fra 1943, og havde no. 161.
Søren ønskede efter et par år at sælge den videre, uden egentlig at have gjort andet end at holde den i tørvejr. Hvilket også var af stor betydning, da den sikkert ellers var gået tabt. Båden blev så købt af undertegnede, Thomas Mikkelsen, Vorde..
Der blev indkøbt lærketømmer på Herskin Savværk, en stamme på 6,00 mtr. og 70 cm. i diameter. Den blev på savværket skåret op i 22 mm. planker og fragtet hjem til Vorde. Leo Gravesen, Hjarbæk, var leveringsdygtig i lagret eg til nye dæksknæ og andre smådele. Ellers var det primært øverste plankegang, esing, langrem, og ringdæk, der skulle udskiftes. Altså mest lærk.
I mellemtiden havde jeg været i Herning for at købe en anden "LILLE SKAGEN", da den gamle motor ikke fulgte med. Det var en lidt nyere model med kuglelejer, fra ca. 1962. Den lå i 4 kasser. Totalt adskilt. Men efter en vinter med fælles motoraften, blev den alligevel slået i gang i Leo's værksted en vinteraften.
I 1991 købte Mogens L. Pedersen og Kurt Herløv hver en part i båden, hvorefter motoren blev installeret og båden malet. Der blev også bygget motorkasse, samt lavet nye bundbrædder.
I 1994 blev der bygget forlukaf til jollen, så der nu er lidt læ om bord. Siden har den sejlet !!!

Vorde 23-2-1998 Thomas Mikkelsen

Efterhånden som tiden er gået, er der kommet flere med så i dag, august 2001, er vi 5 mand i rederiet.

T. M.