Tilbage til NFK's både
Nordvestjysk Fjordkultur's både
Lille Skagen
Vedligeholdelse 2023 - 2024:
- Dam fremstilles
- Nyt ror og rat monteres
- Motorkasse fremstilles
- Motor installeres
- Ny Bundbrædder og bænke fremstilles
- Normal forårsklargøring
Tovholder:
Egon Roesgaard
Mobil: 2420 3389
Båden's data:
Bådtype: Damjolle
Længde: 6,85 m ~ 21,4 fod
Bredde: 2,25 m ~ 7,0 fod
Dybgang: ..... m
Vægt: ..... kg
Motor: 7-8 hk glødehoved Skagen 1962
Årgang: 1942
Bygget hos: Poul Petersen's Bådebyggeri, Skive
Ejer: Siden 2019: Nordvestjysk Fjordkultur
Lidt historie om LILLE SKAGEN - en damjolle
Af Thomas Mikkelsen Vorde, 23. februar 1998
Jollen er bygget i Skive på Poul Petersen's bådebyggeri i 1942. Den blev bygget til Jens Vigen i Kvols som, sammen med en partner, drev fiskeri fra jollen til omkring 1972. Cristian Vigen overtog jollen og udskiftede bordgange og dam, samt huggede stævnene ind, og der blev monteret indvendig ror. Herefter blev jollen solgt til en i Sundsøre, som igen solgte den videre til Roslev.
I 1987 købte Søren Jensen, Hjarbæk, jollen af blomsterhandlerens mand i Roslev. Den var på det tidspunkt i meget dårlig stand. Bl.a. var det øverste bord skåret ned, så det stod i en V-lignende form. Til jollen hørte den orginale motor, en "SKAGEN 7-8 hk", med faste hovedlejer, og åben kobling. Motoren var fra 1943, og havde no. 161.
Søren ønskede efter et par år at sælge den videre, uden egentlig at have gjort andet end at holde den i tørvejr. Hvilket også var af stor betydning, da den sikkert ellers var gået tabt. Båden blev så købt af undertegnede, Thomas Mikkelsen, Vorde..
Der blev indkøbt lærketømmer på Herskin Savværk, en stamme på 6,00 mtr. og 70 cm. i diameter. Den blev på savværket skåret op i 22 mm. planker og fragtet hjem til Vorde. Leo Gravesen, Hjarbæk, var leveringsdygtig i lagret eg til nye dæksknæ og andre smådele. Ellers var det primært øverste plankegang, esing, langrem, og ringdæk, der skulle udskiftes. Altså mest lærk.
I mellemtiden havde jeg været i Herning for at købe en anden "LILLE SKAGEN", da den gamle motor ikke fulgte med. Det var en lidt nyere model med kuglelejer, fra ca. 1962. Den lå i 4 kasser. Totalt adskilt. Men efter en vinter med fælles motoraften, blev den alligevel slået i gang i Leo's værksted en aften i denne vinter.
I 1991 købte Mogens L. Pedersen og Kurt Herløv hver en part i båden, hvorefter motoren blev installeret og båden malet. Der blev også bygget motorkasse, samt lavet nye bundbrædder.
I 1994 blev der bygget forlukaf til jollen, så der nu er lidt læ om bord. Siden har den sejlet !!!
Vorde 23-2-1998 Thomas Mikkelsen
August 2001.
Efterhånden som tiden er gået, er der kommet flere med så i dag, i august 2001, er vi 5 mand i rederiet.
Thomas M.