Tilbage til NFK's både
Nordvestjysk Fjordkultur's både
Mette
Vedligeholdelse 2024 - 2025:
- Træarbejde: Nyt ror og skridliste på fordæk, rådden træ ved dam og køjebunde udskiftes. Stævn repareres for råd. Bundbrædder efterses for råd og repareres. Lukaf, udskifte rådne brædder. Nedgangsluger tilpasses. Fremstille håndlister til ruf
- Motor: Vinterklargøres med nyt oliefilter og brændstoffilter. Kobberringe skiftes ved banjobolte. Dyser testes. Vibrationsdæmper monteres på motor. Der køres kølervæske igennem motor. Brændstoftank drænes for vand
- Skrue rettes op og der sættes stop på ror
- Hajfinne monteres
- Fribord, dæk, skandæk og kahyt: November afvaskes med grundrens. Januar brændes maling af dæk og slibes med korn 100. Marts rengøres for støv og males iflg. arbejdsplan. Dækmaling tilsættes skridsikker pulver
- Bund: December skarbes bund og ses efter for råd og revner. Februar grundes med 1/3 del koldpresset linolie og 2/3 del Gori. April grundes bare pletter med primer og males med sort bundmaling
- Fribord males lyseblå, dæk males med grå kuttermaling, ruf males grå/grøn
- El- indtag flyttes
- Bundprop sættes i
Tovholder:
René Maretty Jens Stausholm
Mobil: 4225 5859 Mobil: 6055 7427
Båden's data:
Bådtype: Damjolle
Længde: 5,75 m ~ 18 fod
Bredde: 2,20 m
Dybgang: 0,5 m
Vægt: ..... kg
Motor: 10 hk diesel BUKH DV10
Årgang: 1974
Bygget hos: Ukendt, Hvalpsund
Ejer: Nordvestjysk Fjordkultur, siden 2021
Damjollen Mette
Af John Petersen, august 2022
Nordvestjysk Fjordkultur har fået en ”ny” motor fiskerjolle. Det drejer sig om en 18 fods klinkbygget træjolle med lille lukaf i forenden. Jollen har dam og indenbords FM L2 cylindret benzin motor (Fredriksstad Norge) på 12 hk og med omstyring af skruen.
Den glade giver, Peter Jørgensen, Madum, har via Anders Røjbæk overdraget jollen til foreningen. Jollen stod i Madum. Den har ikke haft godt af den manglende overdækning. Mette kan være bygget i Hvalpsund eller et andet sted, men den er ikke fra Madsens Bådeværft i Struer. Anslået er den omkring 50 år gammel.
Den har tjent som fiskerjolle i Marstal, hvor den glade giver har boet for år tilbage. Han fik jollen for at fjerne den fra Ebbes Bådebyggeri, idet den daværende ejer ikke ville bekoste et stort reparationsarbejde. Jollen kom til Limfjorden og fik nyt ringdæk og ny lukafbygning på Fur Skibs-og Bådebyggeri. Mette fungerede i nogen tid som fiskerjolle i vestjyske farvande og kom så på land, da fiskeriet dalede i fjorden.
Motoren - en FM benzin - blev adskilt, hovedrepareret og samlet. Det viste sig senere, at topstykket har en revne, så nu skal der skaffes et nyt, eller Mette skal have en anden og bedre motor.
Der pågår pt. arbejde indvendigt med at skrabe maling af og ordne bundbrædder. Ringdækket slibes og udvendigt lappes enkelte huller. Der er 4 - 5 medlemmer, der arbejder på båden og vi lægger planer for næste sæson på fjorden.